Warszawa

Kontakt oss gjerne for flere gode råd om forretningslivet i Polen.

Hvordan gjøre forretninger i Polen

Når nordmenn tenker på polakker, tenker de som regel på billig arbeidskraft. Polakker på sin side, assosierer ofte nordmenn med rikdom og arroganse. Kontrasten er stor. I kombinasjon med uvitenhet og eventuelle fordommer, kan dette by på både uheldige og potensielt kostbare misforståelser om man ikke trår forsiktig. For Polen, med sine 40 millioner innbyggere, byr på langt mer enn øyet kan se – ikke minst fra et forretningsperspektiv. Med enkle grep kan også du få innsyn i det virkelige Polen, og samtidig bli introdusert til et hav av muligheter.

Tips 1: Respekt og likeverd

Polakker blir ofte omtalt som østeuropeere, til tross for at Polen i virkeligheten ligger i Sentral-Europa. De er naturligvis både kjent med og påvirket av fordommene som florerer om østeuropeiske land, og det er lett å forstå hvorfor dette er et ømt punkt for mange. Det mange i tillegg ikke vet er at Polen er et svært religiøst land, hvor majoriteten av befolkningen er katolikker. Nordmenn blir derimot stadig mindre religiøse, og en stor del av befolkningen i dag er ateister, eller ikke-troende. Unngå derfor å snakke nedlatende om troende mennesker eller religioner, og er du i tvil – hold meningene dine for deg selv.

Tips 2: Hierarki

I motsetning til den norske normen, har polske bedrifter en tydelig hierarkisk oppbygging. Polske sjefer har ofte liten eller ingen beslutningskraft, men har hovedsakelig som oppgave å administrere og tildele arbeidsoppgaver. Under et forretningsmøte i Polen kan du derfor trygt be om å få snakke med den øverste sjefen dersom du har konkrete forslag som krever overordnet godkjennelse. Det er derimot underforstått at topplederne aldri kontaktes uten tilstrekkelig grunnlag.

Tips 3: Formelt og gammeldags

Polsk forretningskultur er strengt formell, og i stor grad basert på gammeldagse tradisjoner og forventninger. I Polen er status viktig, og alder, bakgrunn og nettverk er alle viktige faktorer når polakker vurderer potensielle forretningspartnere. Nordmenn flest er vokst opp med god folkeskikk og en høflig og reservert fremtoning, noe du utvilsomt kan dra fordel av i denne sammenhengen. Vær likevel ekstra oppmerksom på å være godt forberedt til møter og overholde alle avtaler og tider så nøyaktig som mulig.

Tips 4: Språk

Den yngre generasjonen snakker stadig mer og bedre engelsk, mye takket være Polens EU-medlemskap. Det har gitt mange flere polakker mulighet til å studere og jobbe i utlandet. Samtidig kan det være utfordrende å vite hvem en må forholde seg til, ettersom den som formidler og den som tar beslutninger sjelden er en og samme person. I kombinasjon med polakkens fokus på profesjonalitet, er det aldri en dårlig investering å benytte seg av en oversetter og/eller tolk. Det kan også være nyttig å vite at polakker ofte er svært direkte i talen, noe som i forretningslivet kan tolkes som et tegn på respekt. Kroppsspråket, eller snarere mangelen på dette, er ikke mindre påfallende. Ikke bli bekymret dersom polakker viser lite entusiasme under forretningsmøter. Det betyr absolutt ikke at de er uinteressert, men at de er avventende med å avsløre hvor de står.

Vi hjelper deg med å lykkes i Polen!

Ved forretninger i Polen er det alfa og omega for kommunikasjonen at alle dokumenter er korrekt oversatt. Her kreves assistanse fra et oversettelsesbyrå med relevant erfaring og ekspertise. Bare slik er du sikret at viktige hensyn som lokal forståelse av kulturen og språket blir ivaretatt. I Hurtigoversetter arbeider vi utelukkende med morsmålsoversettere. Disse bor eller oppholder seg i det aktuelle landet. På den måten sørger vi for at all dokumentasjon blir skreddersydd etter dine og dine kunders behov. Det sikrer optimale forhold for forretninger der.

2018-01-24T10:56:08.9868426Z

Fatima Vangen
Vil du vite mer?

Still dine spørsmål direkte til denne spesialisten.

Female83950
customer service
American Translators Association LogoEUATC og VViN’s logoProz logoDIN CERTCO logoKiva supporter logo