Dotonbori i Osaka

Kontakt oss gjerne for flere gode råd om forretningslivet i Japan.

Hvordan gjøre forretninger i Japan

Japan er et av verdens viktigste land fra et økonomisk perspektiv, og flere av verdens største selskaper har sitt opphav her. Mange norske bedrifter oppsøker derfor japanerne i håp om å få innpass på dette markedet. Enda flere benytter seg av den enorme produksjonskapasiteten der. Mulighetene for å lykkes er endeløse, men det motsatte er også reelt. Heldigvis kan du lette unngå sistnevnte gjennom enkel forebygging. Tilegning av kunnskap bør være førsteprioritet for lettest å kunne navigere seg frem i Japan. Her er tipsene våre:

Tips 1: Respekt

Å vise respekt er utvilsomt det viktigste rådet vi kan gi, ettersom dette er en av de uskrevne reglene i Japan. Respekter både tradisjonene, skikkene og normene til dine japanske samarbeidspartnere – helst med en oppriktig entusiasme. Japanerne har mange til dels merkelige vaner, og dette krever at man er overbærende med hverandre. Du bør ikke under noen omstendigheter latterliggjøre dem ved åpenlyst å ta avstand - tvert i mot bør du selv ta initiativ til å ta del i deres vaner.

Tips 2: Kvalitet

Japanere er svært opptatt av kvalitet, og de forventer en tilsvarende standard fra sine samarbeidspartnere. Ved en presentasjon bør du sørge for at kvaliteten er representativ for sluttresultatet. Dette gjelder for øvrig også hvordan du presenterer deg selv. Med andre ord: sørg for å opptre og kle deg profesjonelt.

Tips 3: Etikette

Japansk etikette kan for mange nordmenn fremstå veldig merkelig, og det kan av samme årsak være krevende å ta den på alvor. Du gjør likevel klokt i å holde dine personlige meninger for deg selv, og forholde deg til dem med både ydmykhet og fleksibilitet. I Japan anses alltid sko for å være skitne, og det er derfor forventet at en tar av seg skoene ved hjemmebesøk, i tillegg til i enkelte barer og restauranter. Husk derfor alltid å ta på et rent og pent sokkepar når du oppholder deg i Japan. Under et måltid er det vanlig skikk og bruk å fylle glassene til hverandre. Altså, når du ser at selskapet ditt har et tomt glass er det du som skal ta initiativ til å fylle dem. Deretter lar du ditt eget glass være – det er det opp til noen andre fylle. Det er svært vanlig at vestlige besøkende er uvitende om denne skikken, men desto mer vil du imponere om du faktisk husker den.

Tips 4: Samarbeid

Japanere foretrekker å gjøre forretninger med noen de allerede kjenner, eller noen de blir introdusert til gjennom bekjente. Det å bruke tid og ressurser på å bli kjent med potensielle samarbeidspartnere og få en fot innenfor, kan derfor være en svært lønnsom investering. Det er også viktig å merke seg at harmoni beskriver kjernen i den japanske omgangsformen og tankemåten – også i forretningsverdenen. Det forventes at alle er like romslige og inkluderende, og bidrar til et trivelig og effektivt arbeidsmiljø.

Tips 5: Hierarki

I motsetning til i Norge, hvor rollene i en bedrift flyter mer inn i hverandre, er de japanske sterkt preget av hierarki. Du kan ofte se dette allerede når du ankommer et bedriftslokale, ettersom det stort sett er et digert kontor, hvor sjefen holder til, omgitt av mange mindre kontorer, hvor de øvrige ansatte sitter. Når du hilser på den viktigste personen i en japansk bedrift, slik som en direktør, er det forventet at du bukker, mens når du er invitert inn i et japansk hjem gjelder regelen om at du alltid begynner med å hilse på den eldste personen.

Vi hjelper deg med å lykkes i Japan!

Skal du gjøre forretninger i Japan er det essensielt for kommunikasjonen at alle dokumenter er kyndig oversatt. Dette krever assistanse fra et oversettelsesbyrå som har relevant erfaring og ekspertise. Slik sørger du enkelt for at viktige hensyn som lokal forståelse av kulturen og språket blir ivaretatt. Hurtigoversetter arbeider utelukkende med morsmålsoversettere. Disse bor og oppholder seg i det aktuelle landet noe som sikrer at dokumentene alltid blir skreddersydd etter dine og dine kunders behov.

2018-01-24T10:54:16.8838054Z

May SundvallAndersen
Vil du vite mer?

Still dine spørsmål direkte til denne spesialisten.

Female83950
customer service
American Translators Association LogoEUATC og VViN’s logoProz logoDIN CERTCO logoKiva supporter logo